Från Žut till Preko.

 

Som jag skrev tidigare så var det inte el dygnet runt i hamnen på Žut, så när ACn dog vid midnatt tog vi för givet att det var elen som dog. Så när klockan närmade sig halv nio på morgonen så nio funderade över varför ACn inte startat..
Vid nio hade vi fortfarande ingen ström. Vi skämtade om att det var grannbåten som ryckt ut det då dom klagade på att det lät illa. (var kylvattnet som porlade, vilket vi tyckte var ett rätt behagligt ljud)
Jag gick ut och kollade elkablarna,, och mycket riktigt.. Dom var utdragna.! Hade vi vetat det så hade vi definitivt startat dieselgeneratorn, och DEN lät illa..

Det blev också en trend som tydligen stämmer från tidigare år. Efter vi har bestämt en rutt så behövs inte sjökortet längre.. Bara att sikta rakt emot vinden så kommer vi rätt! Dagen började alltså med motvind, och vi fick köra motor.
Mot slutet däremot blev det bra segling, trots rullstor och väldigt väldigt trötta segel..

Idag satte vi kursen mot Preko som ligger mitt emot Zadar på fastlandet. Alla föredrog nog att vara där på en mindre ort istället för storstaden på fastlandet. Dessutom fick vi då se lamporna från Zadar från sittbrunnen efter mörkrets inbrott, blev några bra bilder.. :)


Lärdommen för dagen blev nog att beställa drinkar inte riktigt fungerar. Välj något från deras lista, så kanske du får rätt, man har i alla fall bättre förutsättningar för att få det rätt då.. Kanske 50 / 50.. Vill man ha en bra irish coffé måste man göra den själv!
Och jag bestämde mig för att resten av resan inte äta kötträtter, Risotto, Pasta och Pizza är bättre i Kroatien än hemma, kött var sämre.