Man kan kalla årets midsommarsegling för första året för mycket!

• Första året, och första gången någonsin som jag ligger mer än en natt i sträck på samma ö.
  • Första seglingen som äkta makar.
  • Första bröllopsdagen vi seglar (gifte oss samma dag som vi kastade loss),
  • Första midsommaren vi hade lite problem som gjorde att jag var nervös.
  • Första gången jag har fått ankarlina i propellern.
  • Första gången vi är mer än sex personer ombord (även om det bara var ett av dygnen)
  • Första gången Sara seglar!
  • Första gången Wallas-värmaren har fått gå så mycket under en helg.
  • Och säkert mer som jag glömmer bort.

Det började alltså med att jag och Lisa klockan 12:00 gifter oss vid Filipsborgs Herrgård, äter lunch där med gästerna för att sedan åka till båten och kasta loss i sedvanlig ordning!
I år blev vi två båtar med totalt nio personer. På Skaði: Anders, Jennifer och Pekka, och på Clarity: Jag, Lisa, Matti, Alexia, Sara & Robin. (men vi fick låna Pekka ett dygn när Anders & Jennifer åkte hem för att umgås med familjen)
Torsdagen blev en lugn segling ut till Bergön där vi åt mat, bastade och umgicks. Vi kom fram strax efter 18:00 på kvällen.

Fredagen blev mer spännande! Vi kastade loss direkt jag hade kollat en väderprognos och insett att vädret inte skulle bli direkt imponerande framåt eftermiddagen.
Seglingen blev rätt snabb då det blåste 10-14 m/s hela resan (runt 18 i byarna som värst), och destinationen var Getskär då det var den enda ön inom tillräckligt kort avstånd för att hinna innan det blev storm på riktigt.
Seglingen gick helt utan dramatik, fram tills det att vi skulle börja riva segel och lägga till. Problemen började med att när vi skulle ta in Genuan så tjärvade rullen och arbete från fördäck i ösregn och hög sjö aldrig är kul.
När det var fixat så gick vi för motor in mot hamnen.. Då börjar motorn gå ojämnt och vilja till att dö vilket gjorde att jag skickade fram två stycken på fördäck för att få ner fören lite vilket löste problemet, förmodligen lufttillförseln som var problemet för motorn som hamnar rätt lågt när man sitter många bak.
Okej.. Då ska vi "bara" lägga till i 14 m/s vind, vilket i sig inte är så svårt, men när det är fyra båtar som tar upp HELA bryggan (gummibåtar-jollar som man lagt vid bryggan, en båt låg inte längst bak, två båtar låg långskepps istället för med ankare, en av dessa hade peken utstickande så att vi fick svårt att få plats vid boj etc etc) så blir det lite knepigare.
Till råga på det så hade vi inte hunnit kapa av den delen av Ankarolinan som var UV-skadad så planen istället för bojkrok blev att trä igenom linan genom öglan på den boj som ligger där.
Då det var mycket sjö och vind så blev det 5 försök innan Pekka fick genom den, så vi börjar gå mot bryggan! Ett par meter ifrån bryggan så händer något som helst inte ska hända.. Linan rycks ur händerna på Pekka och vi är nu på kollisionskurs med bryggan utan att ha möjlighet att stanna tillräckligt snabbt då jag hade tänkt bromsa med ankarlinan!
Matti får hoppa iland och ta emot båten (vi körde inte på bryggan så mycket, vilket var förvånandsvärt), när vi står och brottas med båten emot vind och regn och rusk så fastnar den ankarlina som nu är i vattnet i propellern, vilket gör att den stannar och vi har nu ingen motor att ta oss fram med.
Ungefär nu kommer samtliga finnar ur de andra tre båtarna (alla var finsk-flaggade) och vi börjar brottningsmatchen för att putta båten till andra sidan bryggan, flytta den ena finska båten, och inte ha sönder något.
Men på vägen hinner vi fastna med kölen i kättingen som håller fast bryggan vilket var ytterligare ett problem.

Till sist så ligger båten förtöjd och allt är lugn och ro. Inga personskador, inga skador på båtarna, SUCCESS! Ungefär då tittar lisa upp ur båten helt ovetande om det kaos som har varit då hon har sovit sista timmen i lugn och ro!

Lunchen intogs i vedförrådet på ön då det var enda stället med hyfsat lä och tak över huvudet där alla fick plats! Traditionell sill-lunch med potatis och nubbe!

Vi bestämde oss rätt tidigt för att ligga kvar en natt till för att ha möjlighet att torka kläder och utrustning i bastun nästa dag och hämta andan lite.

Middag tillagades över öppen eld som vanligt i skärgården! Vinden mojnade mot kvällen och det gick åter igen att vara ute!

Lördagen var lugn och skön, tyvärr lämnade Matti & Alexia för att köra hem till Sundsvall på söndagen. Men Anders och Jennifer kom tillbaka så det var ju kul!
Vädret var superbra och vi fick ytterligare en båtgranne som vi kände sedan tidigare vilket var kul!
Vi passade på att låna grannarnas gummibåt och ro ut ett ankare för att göra plats för Skadi, och allmänt pysslade på med ved och torkning.

Söndag, hemresa rätt händelselös.

Alla bilder är fotade av Robin, min kamera fick vila under helgen.