Dags att åka ut på havet igen!

Efter en vecka av oklarheter om vilka som skulle följa med så blev det till slut 2 båtar med totalt 7 personer första dygnet, och sedan 4 personer andra dygnet.
På fredagen siktade vi på Bergön och ett par timmar, ett par pizzor, och ett par dopp i havet senare var vi framme i Gårdsviken!
För att göra resan lite mer social körde Clarity endast stor och så la vi oss hela tiden på läsidan om Serenity så att när vi fick lite för mycket fart tog vinden när vi höll på att köra om. Det fungerade förvånansvärt bra och vi kunde hålla i stort sett jämnt tempo hela vägen!
Aktiviteterna på ön blev såklart mer bad, bastu och mer bad innan vi kröp till kojs.

På lördagen blev det avfärd vid 11 efter att de flesta tog ett dopp (igen). Jag och Kakan tyckte det var ett så skönt morgondopp att vi simmade ut till "ön med flaggan" och tillbaka! Färden tillbaka mot hamnen var tyvärr hela vägen för motor och väl framme i hamnen så hoppade Timo, Josefsson och Ante av och kvar var "endast" Fredric, Sebbe, Kakan och Pekka, och nu siktade vi istället på Getskär! Tyvärr så hade vi lite otur med en vridande vind som gjorde att halva färden blev järngenua vårt segelval.
Däremot måste jag säga att den där lilla Serenity har allt för stor motor! Hon ångar ju om oss som att det skulle vara en motorbåt om man drar på gasen! Så på lördagen var det inte vi som var tvungen att vänta utan dom!

Efter mycket googlande innan vi kastade loss så kom vi fram till att grillande är Ok, men att man inte får elda med ved utan måste ha kol eller bricketter, så det blev de reglerna vi följde. Första gången jag har med mig kol ut i skärgården! Så middagen blev fläskfilé med potatissallad Á la Kakan. Mycket uppskattat av samtliga!

Vägen hem blev perfekt halvvind och fart på runt 6 knop i snitt och maxfart på precis under 7 knop! 1 timme och 15 minuter start till mål!